Археолози намериха 2600-годишен печат с име от Библията и запазен пръстов отпечатък. Находката хвърля нова светлина върху историята на Юдея и Първия храм
Преди 2600 години, във времената на Първия храм в Йерусалим, един човек запечатва съд с глинен печат, носещ неговото име. Днес, археолозите не само държат този печат в ръцете си, но и виждат отпечатъка на пръста му – запазен през хилядолетията.
Артефактът бе открит при разкопки на Temple Mount Sifting Project (TMSP) – дългогодишен археологически проект в района на Храмовия хълм. Намерил го е археологът Мордехай Ерлих, а експертите са го изследвали приоритетно, заради неговата уникалност.
Какво представлява печатът?
Изработен е от глина, със следи, показващи, че е служил за затваряне на торба или съд. Надписът върху него гласи: „Принадлежащ на Йеда̀я (син на) Асая̀ху“. Почеркът и стилът на писане го датират във времето на Първия храм – от края на VII до началото на VI век пр.н.е. На обратната страна е запазен ясен пръстов отпечатък, вероятно на собственика.
Връзката с Библията
Името Асая̀ху се среща в еврейската Библия (Танах) в историята за цар Йосия от Юдея. Около 2600 г. назад във времето царят нарежда ремонт на храма. По време на тези дейности е открит древен свитък с предупреждение за Божие наказание. Разтревожен, Йосия изпраща свои приближени да се посъветват с пророчицата Хулда. Сред тях е висш сановник на име Асая̀ху, описван като „царски служител“.
Изследователите предполагат, че Йеда̀я – синът на този Асая̀ху – също е заемал висока позиция в двора на Йосия, а печатът може да е бил негов.
Археологическо значение
Подобни находки рядко се появяват в контекста на контролирани разкопки. В миналото повечето печати са били придобивани от антикварния пазар с неясен произход. Благодарение на нови техники за пресяване на почва, броят на откритите на място печати се е увеличил 10–20 пъти.
За този печат е използвана Reflectance Transformation Imaging (RTI) фотография – метод, при който обектът се снима под различни ъгли на осветяване, за да се уловят най-фините детайли.
Цар Йосия и Първият храм
Цар Йосия управлява Юдея между 640 и 609 г. пр.н.е. и е запомнен в библейската история като владетел, който се опитва да възстанови религиозната чистота и да върне народа към поклонението на единствения Бог Яхве. Времето му съвпада с политически и духовни сътресения в региона – Асирийската империя е в упадък, а Вавилон набира сила.
Най-значимото събитие от управлението на Йосия е ремонтът на Храма в Йерусалим, по време на който работниците откриват древен свитък – според библейските учени вероятно ранна версия на книгата Второзаконие. В този текст се съдържа предупреждение за Божие наказание, ако народът се отклони от завета.
Разтревожен от пророчеството, Йосия изпраща свои доверени служители, сред които е и Асая̀ху, за да се консултират с пророчицата Хулда. Нейното послание потвърждава, че бедствието е неизбежно, но обещава, че то няма да се случи приживе на царя, защото той е проявил покаяние.
Първият храм – построен от цар Соломон около 957 г. пр.н.е. – е духовният център на Юдея. По времето на Йосия той вече е преживял векове на религиозни реформи и идолопоклонства. Йосия предприема радикални промени: унищожава езическите олтари, централизира поклонението в Храма и възстановява празника Пасха.
Въпреки тези усилия, след смъртта му Юдея бързо се връща към политическа нестабилност, което в крайна сметка води до завладяването на Йерусалим от Вавилон и унищожаването на Първия храм през 586 г. пр.н.е.
Артефактът с името на Йеда̀я и запазения пръстов отпечатък е материално свидетелство за този критичен период в историята – време на религиозни реформи, политическо напрежение и приближаващ катаклизъм за древна Юдея.